Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων, η Δ΄ τάξη του σχολείου μας επισκέφθηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων.

Παρόντες στην επίσκεψη ήταν ο Σχολικός Σύμβουλος 4ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Νομού Ιωαννίνων Πολυδεύκης Ασωνίτης και ο ο  Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Π.Ε. Ν. Ιωαννίνων Βέργος Κωνσταντίνος.

 

Στις ανακαινισμένες αίθουσες του Μουσείου, 3000 ευρήματα παρουσιάζονται σύμφωνα με τις νεώτερες μουσειογραφικές αντιλήψεις και προσφέρουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα να παρακολουθήσει την ιστορική πορεία του ανθρώπου στην Ήπειρο από την πρώτη εμφάνισή του κατά την Κατώτερη Παλαιολιθική εποχή, πριν από 250.000 χρόνια, έως τους ύστερους ρωμαϊκούς χρόνους, 3ος αι. μ.Χ..

Ξεναγός μας σε όλη τη διάρκεια της επίσκεψης στο μουσείο ήταν ο  Υπεύθυνος Σχολικών Δραστηριοτήτων Βέργος Κωνσταντίνος ο οποίος μας ξενάγησε στις 7 αίθουσες του μουσείου και έλυσε τις όποιες απορίες των μικρών μαθητών.

 

1. Προϊστορική Ήπειρος
H πρώτη αίθουσα είναι αφιερωμένη στους προϊστορικές κοινωνίες και τους πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν στο ιδιόμορφο ορεινό αλλά πλούσιο σε φυσικούς πόρους ανάγλυφο. Ευρήματα από σπήλαια, οικισμούς και ταφές σκιαγραφούν πτυχές της καθημερινής ζωής των κυνηγών της εποχής παγετώνων, των παλαιότερων, αρχαιολογικά τεκμηριωμένων, κτηνοτρόφων ημινομάδων του τέλους της 3η χιλιετίας π.Χ., καθώς και των κατοίκων που προς το τέλος της 2ης χιλιετίας π.Χ. έρχονται σε επαφή με το μυκηναϊκό κόσμο.

2. Νομίσματα - Πολιτική και δοικητική οργάνωση της Ηπείρου
Η ιδιαίτερη πολιτειακή οργάνωση των ηπειρωτικών εθνών και οι θεσμοί τους, η οικονομία και οι εμπορικές επαφές των ηπειρωτικών πόλεων με άλλα αστικά κέντρα του ελληνικού κόσμου προβάλλονται μέσα από την πλούσια συλλογή νομισμάτων καθώς και από τις γραπτές επιγραφικές μαρτυρίες.

3. Αιακίδες, οι βασιλείς των Μολοσσών - Βασιλιάς Πύρρος
Η μικρή αυτή αίθουσα είναι αφιερωμένη στους Αιακίδες, τη βασιλική δυναστεία του έθνους της ενδοχώρας της Ηπείρου, των Μολοσσών. Υπογραμμίζεται ιδιαίτερα ο ρόλος του βασιλέα Πύρρου και η οικουμενική διάσταση της πολιτικής του

4. Οικιστική οργάνωση - Ο καθημερινός βίος των Ηπειρωτών
Το κοινό υπόστρωμα αλλά και οι αποκλίνουσες ιστορικές διαδρομές ανάμεσα στην ενδοχώρα και την παράκτια ζώνη συνιστούν το μουσειολογικό πυρήνα αυτής της θεματικής. Μέσα από δείγματα της οικοσκευής και της εργαλειοθήκης παρουσιάζονται οι παραγωγικές δραστηριότητες (κτηνοτροφία, γεωργία), οι εμπορικές ανταλλαγές, η οικοτεχνία, η κατοικία, η ένδυση τόσο στους μικρούς ορεινούς οικισμούς και το περίκλειστο λεκανοπέδιο των Ιωαννίνων όσο και στις μεγάλες πόλεις, αποικίες ισχυρών νοτιοελλαδικών κέντρων, που αναπτύχθηκαν πάνω στους θαλάσσιους εμπορικούς δρόμους. Μια ξεχωριστή μουσειακή ενότητα δομείται γύρω από τον οπλισμό που χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι στην καθημερινή τους ζωή για την προστασία των οικισμών και των κοπαδιών τους.

5. Η αρχαιολογία του θανάτου (Νεκρομαντείο)
Πάνω στην ίδια αντίστιξη με την προηγούμενη αίθουσα, σκιαγραφούνται εδώ τα έθιμα και οι δοξασίες που σχετίζονται με το θάνατο μέσα από την ελεύθερη αναπαράσταση διάφορων τρόπων ταφής και κτέρισης στα ορεινά χωριά, το λεκανοπέδιο των Ιωαννίνων και τα παράλια της Ηπείρου. Ιδιαίτερη ενότητα αποτελεί το κτιριακό, φρουριακού τύπου, συγκρότημα που έχει ταυτισθεί με το Νεκρομαντείο στον Αχέροντα και για το οποίο νεότερες έρευνες προτείνουν μια διαφορετική ερμηνεία.

6. Η Ήπειρος στη Ρωμαϊκή Εποχή
Στην αίθουσα αυτή διαγράφονται όψεις της ζωής στην Ήπειρο από την εποχή της ρωμαϊκής κατάκτησης το 167 π.Χ. έως την επικράτηση του χριστιανισμού τον 3ο αι. μ.Χ. Κατά την περίοδο αυτή η περιοχή γνωρίζει τόσο την παρακμή όσο και σχετική ευημερία με την ίδρυση της Νικόπολης μετά τη ναυμαχία του Ακτίου το 31 π.Χ.

7. Το ιερό της Δωδώνης
Εδώ παρουσιάζεται η ιστορική διαδρομή του αρχαιότερου μαντείου στον ελλαδικό χώρο. Τονίζεται ιδιαίτερα ο διττός ρόλος της Δωδώνης ως θρησκευτικό και διοικητικό κέντρο των Ηπειρωτών. Η διαδικασία της χρησμοδότησης αναδεικνύεται μέσα από τα ενεπίγραφα μολύβδινα πινάκια με τα ερωτήματα προς το μαντείο και από τα αφιερώματα των προσκυνητών, μερικά από τα οποία αποτελούν έξοχα έργα τέχνης. Η σε σχεδόν πραγματική κλίμακα «ανασύνθεση» από λιγοστά σωζόμενα σπαράγματα δύο χάλκινων ανδριάντων αρχόντων (στρατηγών) του Κοινού των Ηπειρωτών καθώς και ψηφίσματα των πολιτειακών οργάνων πάνω σε λίθινες στήλες δημιουργούν τη σύνδεση με το διοικητικό χαρακτήρα του χώρου.

 

Φωτογραφίες από την επίσκεψη: Μουσείο / Ωδείο Δ΄